maandag 18 mei 2009

Update 100 Talenten - Jeugdbibliotheek.nl - Mei 2009

Zoals bleek op de Jeugdvakberaad afgelopen dinsdag komen de Bibliotheek van 100 Talenten en de jeugdbibliotheek online steeds meer met elkaar in contact! Terwijl Pam bij de werkgroep van Anneke Wijn zat op dinsdag, hebben Reinoud de Jager en ik een presentatie over Jeugdbibliotheek.nl gegeven. Jeugdbibliotheek.nl is een pakket van basis functies voor de lokale jeugdbibliotheek online waarbij steeds meer mogelijkheden tot participatie ontwikkeld worden: hiermee sluiten wij steeds beter aan op de Bibliotheek van 100 Talenten doordat de kinderen zelf actief kunnen zijn in hun bibliotheek - zowel fysiek als online. De presentatie ging een stuk beter dan de vorige Bibliotheek van 100 Talenten presentatie: door veel meer uit te gaan van de groep voor ons: meer van 'whats in it for me?' - hierdoor kreeg ik veel meer feedback over het proces waar ik in zit en hoe verder te gaan - heel leerzaam. Het was leuk Anneke Wijn te ontmoeten die nu ook aan het boek gaat meewerken. Ik ga begin juni bij de OBA op bezoek om eens mee te maken wat zij nu samen met een groep kinderen aan het doen zijn. Met het boek gaat het goed: de flow en bijdragen zijn goed op gang nu we niet meer in het conceptuele zweven (of in ieder geval met mate!:) Tot zover eventjes!

vrijdag 13 februari 2009

Progress Februari

De dingen beginnen vorm te krijgen voor het boek - als haast herkenbare voorwerpen voor het dagelijks gebruik - alleen veranderen ze nog wat van vorm en hangen ze enigszins in de lucht!:) Ah the joys of conceptualizing! Ondertussen maak ik voor het tweede deel van het boek omschrijvingen van de jeugdbibliotheken Heerhugowaard, de OBA, Roosendaal en Beverwijk/Heemskerk: afgelopen week liepen al mijn afspraken met desbetreffende dames spaak omdat iedereen ziek was. Al met al kost een volledig beeld natuurlijk meer tijd dan gedacht, omdat ik ook vaker in de ruimte moet zijn, met kinderen en als er wat gebeurt. Er is ook veel aan de hand in de bibliotheken zelf - dus een state of affairs vraagt om meegaande aandacht. Buitenstaanders zijn gevraagd om vanuit hun expertise een reactie te geven op deze bibliotheken - bijvoorbeeld vanuit zijn denken over het creatief toepassen van RFID (Rob van Kranenburg) of haar denken over vertrouwen in publiek en genetwerkte ruimte (Caroline Nevejan). Op deze wijze hopen wij discussie open te breken. Ook heb ik een interview kunnen regelen met de participatory culture goeroe Henry Jenkins! Super interessant en bruikbaar in het denken over mediawijsheid in de bibliotheek van 100 Talenten. Het project bij het Van Kinderen Museum verloopt goed: Lizanne, Marcia, Lotte en Stijn maken, zoals verwacht er iets moois van: met doordachte en toegankelijke analyse Rita's werkwijze met kinderen. Dus tot zover de update!

donderdag 5 februari 2009

Film van UBIEB

Deze film is er een in een leuke serie van de bibliotheek van NU. Gemaakt voor en door kinderen, dus echt kinderparticipatie!

maandag 19 januari 2009

Playground for Tools & Materials - Stijn, Lotte, Lizan en Marcia









Stijn, Lotte, Lizan en Marcia (van links naar rechts) zijn ondergedoken in het Van Kinderen Museum - voor het project -Playground for Tools and Materials in het boek. Marcia en Lotte zijn net geslaagd bij de Design Academy Eindhoven, Lizan en Stijn gaan dit voorjaar afstuderen. Ik leerde hen kennen toen ik er lesgaf en tijdens het project Libraries 2040. Plan is een inventarisatie te maken uitgaande van het materiaal en expertise van Rita, een soort onvolledige toerusting - dat zeker geen methodiek wil zijn maar eerder een puzzel in wording met stukken die van vorm veranderen, een eindeloze puzzel van creatieve processen met kinderen waarvan wij hopen dat jullie ook straks mee gaan doen. 2 februari volgt een update!

2e Workshop Playful Librarians - Tactieken voor kinder participatie

Afgelopen vrijdag zaten we met een klein clubje bij de OBA - Monique Mosch, Sandra Hillebrand, Marieke Kerkhof, Birgit Jeuken en Yvonne van Beest deden deze keer mee. De workshop richtte zich met name op verdieping in het denken (en doen!) rondom kinderparticipatie: praktische vragen kwamen hierbij aan bod als welke omgeving heb je nodig? Wat werkt wel, wat werkt niet? Hoe verdeel je de verantwoordelijkheid en wat is hierbij je eigen rol? De ochtend werd begeleid door Kristina Andersen die veel samenwerkt met kinderen bij STEIM - een centrum voor onderzoek in gereedschap en instrumenten voor performers in de electronische performance kunsten. Dit lijkt misschien ver af te staan van het jeugdbibliotheekwerk maar gaandeweg konden wij steeds meer een vergelijkbare praktijk te bespeuren - om tactieken te vinden voor interactie met kinderen. Kristina's werk geeft bovendien veel inspiratie in het denken over meervoudige intelligenties: juist om de verbindingen tussen geluid - beeld en beweging.

Kinderparticipatie - Hoe doe je het? Wat werkt, wat werkt niet?

In essentie gaat het bij (kinder)participatie om één ding: het creeren van tijdelijke omgevingen waar nieuwe dingen kunnen gebeuren. Je creert een ruimte waar kinderen hun gang kunnen gaan en je laat ze los, je gaat op je handen zitten: iets kan goed gaan, iets kan minder goed gaan, het maakt niks uit. Best lastig want hoe creeer je een tijdelijke omgeving waarin dit kan, waarin je de drang tot controle loslaat? Er zijn vier dingen hierbij van cruciale belang: 1.ingangen maken, 2.tijdelijkheid waarborgen, 3.goeie spelregels en 4.een gevoel van veiligheid en vertrouwen.


1. 'Making things beautiful, makes things easier' met ingangen bedoel ik: hoe trek je de aandacht? Door dingen mooi te maken, is een eerste tactiek volgens Kristina. Door gewone dingen ongewoon te maken.

2. Een andere tactiek die Kristina noemde is 'The Cool Kid strategy' - observeer wie het koelste kind van de groep is, geef hem voorrechten en waardevolle informatie (over bijvoorbeeld wat je kan doen bij de bibliotheek) en laat hem dat dan verspreiden.

3. In hoeverre ouders erbij kunnen zijn is ook een belangrijke keuze: 'liever niet' stelt Kristina maar dit hangt wel samen met leeftijd. "Tell the adults nothing, tell the kids everything". De ouders kunnen altijd later erbij betrokken worden zodat de kinderen aan hun gaan uitleggen wat er gebeurt.

4. Tijdelijkheid - je moet weten dat het afloopt (maar niet hoe!) dat er een einde komt.

5. Spelregels: deze maak je zelf; wie neemt verantwoordelijkheid voor wat zodat er in de tussentijd gespeeld kan worden?

6. Om betrokkenheid hiervoor te genereren zijn korte activiteiten handig, zelf-representatie werkt altijd goed omdat het zelf-reflectie, positie nemen en uiteindelijk ook verantwoordelijkheid nemen voor de dingen in de hand werkt. Maar ook activiteiten met de ruimte kan de zinnen verzetten: bijvoorbeeld met draad, wol, vreemd materiaal waardoor je een andere perceptie krijgt op wat je al kent.

7. Een andere tactiek om betrokkenheid te activeren, is door iets kwetsbaar te maken - juist dan gaan kinderen zich veranwoordelijk voelen ervoor (hufterproof wekt juist het gedrag dat je niet wil). Veiligheid en vertrouwen geven in de tijdelijke ruimte hangt eveneens samen met betrokkenheid, tijdelijkheid en verantwoordelijkheid.

Deze vier aspecten - 1. Ingangen 2. Tijdelijkheid 3. Spelregels en 4. Veiligheid komen steeds aan de orde - in de projecten van Kristina maar ook voor de Bibliotheek van 100 Talenten, op wat voor schaal dan ook en verstrengeld met elkaar zoals bovenstaande tactieken laten zien! Je geeft door participatie mogelijkheden om tot expressie te komen: de momenten om erin en eruit stappen, om de boel af te ronden tot de volgende keer, om verbindingen te leggen in een doorgaande proces, daar liggen bijzondere taken voor de bibliothecaris.

Wat tactieken betreft, wie nog iets toe te voegen heeft - stuur anders via de mail een reactie en ik zet het erbij! palliser@debibliotheken.nl

donderdag 15 januari 2009

Kick off - Playground for tools & materials

Afgelopen zomer kwam ik voor het eerst in het Van Kinderen Museum, op de Elandstraat in Den Haag bij Rita Baptiste - een warm bad van creativiteit en openheid voor en van kinderen! Zij is zoals jullie weten vanaf het begin erbij geweest en heeft veel bijgedragen aan de masterclasses. Nu gaat het Van Kinderen Museum door als stichting waarbij Rita naast al haar andere activiteiten een walking talking expertise centrum wordt voor de Bibliotheek van 100 Talenten. Om haar hierin te ondersteunen zijn wij met een bijzonder project begonnen - een opdracht voor vier ontwerpers van de Design Academy in het Van Kinderen Museum. Rita heeft ontzettend veel ervaring en materiaal opgebouwd - om dit toegankelijk te maken vanuit nieuwe ingangen - om toerusting mogelijk te maken vanuit de Bibliotheek van 100 Talenten - gaat Rita samen met Lizan Dirkx, Marcia Nolte, Stijn van der Vleuten en Lotte van Wullften Palthe aan de slag.