woensdag 7 januari 2009

Yvonne van Beest in de JOBA

Nu de directie akkoord is met het projectplan dat over participatie van kinderen in de jeugd bibliotheek gaat, kan de bibliotheek van 100 Talenten meer vorm krijgen in de JOBA. Van de tien mensen op de jeugd afdeling zijn zeven ervan enthousiast over het project en vijf actief betrokken. De lange openingstijden van de OBA (van 10:00 tot 22 uur) maken het echter moeilijk elkaar te treffen, om natuurlijkerwijs een team te vormen. Zo bevindt het project zich nog in een prille fase waarbij eerst nog de fundamentele vraag – ‘Hoe benader je het kind?’ voorrang krijgt. Verhelderend was dan ook het bezoek aan Heerhugowaard en Monique’s input. Maar ook de workshop met Anneke Wijn die in Roosendaal met de jeugd bibliotheek ‘Schatrijk’ heeft gewerkt, gaf meer inzicht. Monique Mosch: “Je doet het natuurlijk niet zomaar, het is heel dankbaar omdat je zoveel terugkrijgt van de kinderen. Je wordt schatrijk”. De JOBA wil zich concentreren op de kinderen die al komen naar de bibliotheek, als iets wat van de bibliotheek is. Ook omdat er al veel kinderen komen; met ouders door de verkeerssituatie rondom de bibliotheek. Met of zonder scholen, samen met ouders of zonder ouders beinvloed sterk hoe de betrokkenheid van kinderen in de jeugd bibliotheek ontwikkeld kan worden. Wanneer er ouders bij zijn, is de toestemming voor het maken van foto’s en andere documentatie van activiteiten minder moeilijk. Tegelijkertijd remt de aanwezigheid van ouders het eigen initiatief of openheid van de kinderen. Het wordt een heel ander leerproces. Het project “Brief aan Anne” is een mooi voorbeeld van een georganiseerde activiteit vanuit de jeugd bibliotheek dat schippert tussen de meer oldskool voorschrijvende benadering en een open actieve vorm van participatie. Vanuit scholen werd de opdracht geponeerd als sociale overweging – als een meisje beperkt zou zijn in haar vrijheid wat zou je tegen haar willen zeggen? Uiteindelijk is het wel duidelijk in de bibliotheek dat het om Anne Frank gaat maar het proces is in ieder geval omgekeerd, bovendien als een kind iets zou willen zeggen die hij of zij niet in een brief kwijt kan, kan dit ook – waarmee verschillende uitingsvormen en het potentieel van de meervoudige intelligenties de ruimte krijgt. De samenwerking met het jeugdtheatergezelschap, in het kader van “Amsterdam Wereldboekenstad” biedt hierbij allerlei mogelijkheden waarmee buurthuizen, theaters en de kleinere bibliotheken in verschillende wijken actief zijn – hoewel de participatie van kinderen wat meer gekaderd is, zijn het mooie stepping stones op weg naar meer participatie van kinderen.

1 opmerking:

Pam zei

Mooi om te zien hoeveel mogelijkheden de JOBA al heeft, vooral het laboratorium biedt ruimte voor creativiteit. En er is ook al een team dat aan de slag wil met MI en kinderparticipatie, dus hier zullen we binnenkort vast meer van gaan horen!