vrijdag 13 februari 2009
Progress Februari
De dingen beginnen vorm te krijgen voor het boek - als haast herkenbare voorwerpen voor het dagelijks gebruik - alleen veranderen ze nog wat van vorm en hangen ze enigszins in de lucht!:) Ah the joys of conceptualizing! Ondertussen maak ik voor het tweede deel van het boek omschrijvingen van de jeugdbibliotheken Heerhugowaard, de OBA, Roosendaal en Beverwijk/Heemskerk: afgelopen week liepen al mijn afspraken met desbetreffende dames spaak omdat iedereen ziek was. Al met al kost een volledig beeld natuurlijk meer tijd dan gedacht, omdat ik ook vaker in de ruimte moet zijn, met kinderen en als er wat gebeurt. Er is ook veel aan de hand in de bibliotheken zelf - dus een state of affairs vraagt om meegaande aandacht. Buitenstaanders zijn gevraagd om vanuit hun expertise een reactie te geven op deze bibliotheken - bijvoorbeeld vanuit zijn denken over het creatief toepassen van RFID (Rob van Kranenburg) of haar denken over vertrouwen in publiek en genetwerkte ruimte (Caroline Nevejan). Op deze wijze hopen wij discussie open te breken. Ook heb ik een interview kunnen regelen met de participatory culture goeroe Henry Jenkins! Super interessant en bruikbaar in het denken over mediawijsheid in de bibliotheek van 100 Talenten. Het project bij het Van Kinderen Museum verloopt goed: Lizanne, Marcia, Lotte en Stijn maken, zoals verwacht er iets moois van: met doordachte en toegankelijke analyse Rita's werkwijze met kinderen. Dus tot zover de update!
donderdag 5 februari 2009
Film van UBIEB
Deze film is er een in een leuke serie van de bibliotheek van NU. Gemaakt voor en door kinderen, dus echt kinderparticipatie!
maandag 2 februari 2009
maandag 19 januari 2009
Playground for Tools & Materials - Stijn, Lotte, Lizan en Marcia
Stijn, Lotte, Lizan en Marcia (van links naar rechts) zijn ondergedoken in het Van Kinderen Museum - voor het project -Playground for Tools and Materials in het boek. Marcia en Lotte zijn net geslaagd bij de Design Academy Eindhoven, Lizan en Stijn gaan dit voorjaar afstuderen. Ik leerde hen kennen toen ik er lesgaf en tijdens het project Libraries 2040. Plan is een inventarisatie te maken uitgaande van het materiaal en expertise van Rita, een soort onvolledige toerusting - dat zeker geen methodiek wil zijn maar eerder een puzzel in wording met stukken die van vorm veranderen, een eindeloze puzzel van creatieve processen met kinderen waarvan wij hopen dat jullie ook straks mee gaan doen. 2 februari volgt een update!
Labels:
know-how,
ontologie,
sorteervariable,
toerusting,
uitdaging
2e Workshop Playful Librarians - Tactieken voor kinder participatie
Afgelopen vrijdag zaten we met een klein clubje bij de OBA - Monique Mosch, Sandra Hillebrand, Marieke Kerkhof, Birgit Jeuken en Yvonne van Beest deden deze keer mee. De workshop richtte zich met name op verdieping in het denken (en doen!) rondom kinderparticipatie: praktische vragen kwamen hierbij aan bod als welke omgeving heb je nodig? Wat werkt wel, wat werkt niet? Hoe verdeel je de verantwoordelijkheid en wat is hierbij je eigen rol? De ochtend werd begeleid door Kristina Andersen die veel samenwerkt met kinderen bij STEIM - een centrum voor onderzoek in gereedschap en instrumenten voor performers in de electronische performance kunsten. Dit lijkt misschien ver af te staan van het jeugdbibliotheekwerk maar gaandeweg konden wij steeds meer een vergelijkbare praktijk te bespeuren - om tactieken te vinden voor interactie met kinderen. Kristina's werk geeft bovendien veel inspiratie in het denken over meervoudige intelligenties: juist om de verbindingen tussen geluid - beeld en beweging.
1. 'Making things beautiful, makes things easier' met ingangen bedoel ik: hoe trek je de aandacht? Door dingen mooi te maken, is een eerste tactiek volgens Kristina. Door gewone dingen ongewoon te maken.
2. Een andere tactiek die Kristina noemde is 'The Cool Kid strategy' - observeer wie het koelste kind van de groep is, geef hem voorrechten en waardevolle informatie (over bijvoorbeeld wat je kan doen bij de bibliotheek) en laat hem dat dan verspreiden.
3. In hoeverre ouders erbij kunnen zijn is ook een belangrijke keuze: 'liever niet' stelt Kristina maar dit hangt wel samen met leeftijd. "Tell the adults nothing, tell the kids everything". De ouders kunnen altijd later erbij betrokken worden zodat de kinderen aan hun gaan uitleggen wat er gebeurt.
4. Tijdelijkheid - je moet weten dat het afloopt (maar niet hoe!) dat er een einde komt.
5. Spelregels: deze maak je zelf; wie neemt verantwoordelijkheid voor wat zodat er in de tussentijd gespeeld kan worden?
6. Om betrokkenheid hiervoor te genereren zijn korte activiteiten handig, zelf-representatie werkt altijd goed omdat het zelf-reflectie, positie nemen en uiteindelijk ook verantwoordelijkheid nemen voor de dingen in de hand werkt. Maar ook activiteiten met de ruimte kan de zinnen verzetten: bijvoorbeeld met draad, wol, vreemd materiaal waardoor je een andere perceptie krijgt op wat je al kent.
7. Een andere tactiek om betrokkenheid te activeren, is door iets kwetsbaar te maken - juist dan gaan kinderen zich veranwoordelijk voelen ervoor (hufterproof wekt juist het gedrag dat je niet wil). Veiligheid en vertrouwen geven in de tijdelijke ruimte hangt eveneens samen met betrokkenheid, tijdelijkheid en verantwoordelijkheid.
Deze vier aspecten - 1. Ingangen 2. Tijdelijkheid 3. Spelregels en 4. Veiligheid komen steeds aan de orde - in de projecten van Kristina maar ook voor de Bibliotheek van 100 Talenten, op wat voor schaal dan ook en verstrengeld met elkaar zoals bovenstaande tactieken laten zien! Je geeft door participatie mogelijkheden om tot expressie te komen: de momenten om erin en eruit stappen, om de boel af te ronden tot de volgende keer, om verbindingen te leggen in een doorgaande proces, daar liggen bijzondere taken voor de bibliothecaris.
Wat tactieken betreft, wie nog iets toe te voegen heeft - stuur anders via de mail een reactie en ik zet het erbij! palliser@debibliotheken.nl
Kinderparticipatie - Hoe doe je het? Wat werkt, wat werkt niet?
In essentie gaat het bij (kinder)participatie om één ding: het creeren van tijdelijke omgevingen waar nieuwe dingen kunnen gebeuren. Je creert een ruimte waar kinderen hun gang kunnen gaan en je laat ze los, je gaat op je handen zitten: iets kan goed gaan, iets kan minder goed gaan, het maakt niks uit. Best lastig want hoe creeer je een tijdelijke omgeving waarin dit kan, waarin je de drang tot controle loslaat? Er zijn vier dingen hierbij van cruciale belang: 1.ingangen maken, 2.tijdelijkheid waarborgen, 3.goeie spelregels en 4.een gevoel van veiligheid en vertrouwen.
1. 'Making things beautiful, makes things easier' met ingangen bedoel ik: hoe trek je de aandacht? Door dingen mooi te maken, is een eerste tactiek volgens Kristina. Door gewone dingen ongewoon te maken.
2. Een andere tactiek die Kristina noemde is 'The Cool Kid strategy' - observeer wie het koelste kind van de groep is, geef hem voorrechten en waardevolle informatie (over bijvoorbeeld wat je kan doen bij de bibliotheek) en laat hem dat dan verspreiden.
3. In hoeverre ouders erbij kunnen zijn is ook een belangrijke keuze: 'liever niet' stelt Kristina maar dit hangt wel samen met leeftijd. "Tell the adults nothing, tell the kids everything". De ouders kunnen altijd later erbij betrokken worden zodat de kinderen aan hun gaan uitleggen wat er gebeurt.
4. Tijdelijkheid - je moet weten dat het afloopt (maar niet hoe!) dat er een einde komt.
5. Spelregels: deze maak je zelf; wie neemt verantwoordelijkheid voor wat zodat er in de tussentijd gespeeld kan worden?
6. Om betrokkenheid hiervoor te genereren zijn korte activiteiten handig, zelf-representatie werkt altijd goed omdat het zelf-reflectie, positie nemen en uiteindelijk ook verantwoordelijkheid nemen voor de dingen in de hand werkt. Maar ook activiteiten met de ruimte kan de zinnen verzetten: bijvoorbeeld met draad, wol, vreemd materiaal waardoor je een andere perceptie krijgt op wat je al kent.
7. Een andere tactiek om betrokkenheid te activeren, is door iets kwetsbaar te maken - juist dan gaan kinderen zich veranwoordelijk voelen ervoor (hufterproof wekt juist het gedrag dat je niet wil). Veiligheid en vertrouwen geven in de tijdelijke ruimte hangt eveneens samen met betrokkenheid, tijdelijkheid en verantwoordelijkheid.
Deze vier aspecten - 1. Ingangen 2. Tijdelijkheid 3. Spelregels en 4. Veiligheid komen steeds aan de orde - in de projecten van Kristina maar ook voor de Bibliotheek van 100 Talenten, op wat voor schaal dan ook en verstrengeld met elkaar zoals bovenstaande tactieken laten zien! Je geeft door participatie mogelijkheden om tot expressie te komen: de momenten om erin en eruit stappen, om de boel af te ronden tot de volgende keer, om verbindingen te leggen in een doorgaande proces, daar liggen bijzondere taken voor de bibliothecaris.
Wat tactieken betreft, wie nog iets toe te voegen heeft - stuur anders via de mail een reactie en ik zet het erbij! palliser@debibliotheken.nl
donderdag 15 januari 2009
Kick off - Playground for tools & materials
Afgelopen zomer kwam ik voor het eerst in het Van Kinderen Museum, op de Elandstraat in Den Haag bij Rita Baptiste - een warm bad van creativiteit en openheid voor en van kinderen! Zij is zoals jullie weten vanaf het begin erbij geweest en heeft veel bijgedragen aan de masterclasses. Nu gaat het Van Kinderen Museum door als stichting waarbij Rita naast al haar andere activiteiten een walking talking expertise centrum wordt voor de Bibliotheek van 100 Talenten. Om haar hierin te ondersteunen zijn wij met een bijzonder project begonnen - een opdracht voor vier ontwerpers van de Design Academy in het Van Kinderen Museum. Rita heeft ontzettend veel ervaring en materiaal opgebouwd - om dit toegankelijk te maken vanuit nieuwe ingangen - om toerusting mogelijk te maken vanuit de Bibliotheek van 100 Talenten - gaat Rita samen met Lizan Dirkx, Marcia Nolte, Stijn van der Vleuten en Lotte van Wullften Palthe aan de slag.
Labels:
creativiteit,
gereedschap,
proces,
speelplaats,
toerusting,
uitdaging
dinsdag 13 januari 2009
Toer Down South

Vorige week zijn Pam en ik op bezoek geweest bij Birgit Jeuken in de Meierij, Sint Oederenrode en Miranda Schaap bij Schatrijk in Roosendaal. Birgit heb ik bij de HKU voor het eerst ontmoet vorig jaar, toen heeft zij verteld over de opleiding vertelkunst waar zij mee bezig was en dat ze weeleens als Middeleeuwse mevrouwtje verkleed ging in de bibliotheek. Hoe ze dat vertelde, sprak zo tot mijn verbeelding - ik zag haar daar echt staan. Bij de afgelopen workshop vertelde Birgit meer over hoe zij met kinderen verhalen visualiseert, hoe zij intuned op de kinderlijke verbeelding - een talent die maar weinig volwassenen hebben ... zo vertelde zij afgelopen week dat zij nu weet dat zij een gids is voor kinderen, iets wat wederom galmde van magie, enigszins versterkt door de van new age doordrongen kerk als bibliotheek in Sint Oedenrode ... (ok ja ik heb een rijke fantasie maar nee hoor Nadia het kabbelende water muziek dat je hoorde was gewoon de Wii!) Het was een inspirende ochtend voor mij - het begint echt bij jezelf. Er ligt veel potentieel voor handen voor de jeugd bbibliotheek door de herinrichting van de bibliotheek. Birgit's zet haar eigen experiment door in de 2e workshop aanstaande vrijdag - daarover later meer!
En dan Roosendaal waar ik zelf al vorig jaar was geweest samen met het jeugdbbibliotheek.nl team. Een trotse Miranda die het verhaal in powerpoint in de puntjes heeft uitgewerkt en nu bovendien met het jongeren bestuur bezig is een extensie van Schatrijk te maken voor jongeren (12 - 16 jaar). Zij is dan van de zes bibliothecarissen (Valerie, Anneke, Yvonne, Len en Lisette zitten ook in het team) met name met deze leeftijdsgroep bezig. De animo en betrokkenheid is enorm, ook door de doorloop vanuit het kinderbestuur. Graag wil Miranda online de betrokkenheid ontwikkelen, met name door profielen. De ervaring van Schatrijk, samen met Anneke Wijn, is dan enorm waardevol voor de Bibliotheek van 100 Talenten - zoals Sandra Hillebrand vertelde, die veel heeft overgenomen van Schatrijk om een nieuwe indeling van de jeugd bibliotheek in Beverwijk op te zetten. Miranda hoopt dan ook in de toekomst echt aan doorontwikkeling te kunnen werken, ipv steeds het concept uit te leggen, hopelijk kan het boek hierbij helpen!
En dan Roosendaal waar ik zelf al vorig jaar was geweest samen met het jeugdbbibliotheek.nl team. Een trotse Miranda die het verhaal in powerpoint in de puntjes heeft uitgewerkt en nu bovendien met het jongeren bestuur bezig is een extensie van Schatrijk te maken voor jongeren (12 - 16 jaar). Zij is dan van de zes bibliothecarissen (Valerie, Anneke, Yvonne, Len en Lisette zitten ook in het team) met name met deze leeftijdsgroep bezig. De animo en betrokkenheid is enorm, ook door de doorloop vanuit het kinderbestuur. Graag wil Miranda online de betrokkenheid ontwikkelen, met name door profielen. De ervaring van Schatrijk, samen met Anneke Wijn, is dan enorm waardevol voor de Bibliotheek van 100 Talenten - zoals Sandra Hillebrand vertelde, die veel heeft overgenomen van Schatrijk om een nieuwe indeling van de jeugd bibliotheek in Beverwijk op te zetten. Miranda hoopt dan ook in de toekomst echt aan doorontwikkeling te kunnen werken, ipv steeds het concept uit te leggen, hopelijk kan het boek hierbij helpen!
Abonneren op:
Posts (Atom)