woensdag 7 januari 2009

De mindmaps van Marieke in Ijmuiden

Tussen een vraaggerichte aanpak en het aanbod van de bibliotheek, experimenteren de jeugdmedewerkers echt ‘on the floor’ van de bibliotheek van IJmuiden: een bibliotheek die de helft van de gelijkvloerse open ruimte heeft toebedeeld aan Jeugd. De mooiste dingen komen uit het contact – echt luisteren naar wat kinderen werkelijk zeggen (vooral als zij het daarna terug zien, bijvoorbeeld in de ruimte of door een activiteit). Naar aanleiding van de Bibliotheek van 100 Talenten heeft Marieke een spel ontwikkeld geïnspireerd door de zienswijze van Aidan Chambers (Vertel eens… en De leesomgeving)). Aidan Chambers heeft veel nagedacht over hoe je kinderen kunt begeleiden om om te gaan met boeken; door het stellen van de juiste vragen, ontlok je verrassende reacties . Het spel bestaat uit gekleurde kaarten met daarop basisvragen en specifiekere vragen over het verhaal. Op deze manier wisselen kinderen gedachten en meningen met elkaar uit door te praten en aandachtig te luisteren. Je pakt een kaartje met een vraag (bv welke personage vind je leuk en waarom?) om iets te doen met een boek. Nu volgt de ‘Showoom’ mede ontwikkelt door Larissa Streppel– waarbij wij kinderen willen uitdagen om informatieve boeken te promoten d.m.v reclame, website, presentatie, recensies en lezingen : ze gaan bv aan de slag met een thema dat veel voor hen betekent binnen hun leefomgeving, die plek, zoals de visserij bijvoorbeeld in IJmuiden. De bedoeling is een soort uitwisseling met Theek5 in Brabant op te zetten (de informatieve boeken staan trouwens verspreid in de collectie en niet apart). Ook wil Marieke een jeugdraad opzetten tussen de leeftijd 8 en 18 jaar: uitwisseling tussen de leeftijdsverschillen en direct contact met het bestuur vindt zij belangrijk. Een groep kinderen die meedenkt, ideeën oppert, dingen uitprobeert blijft cruciaal in de organisatie van participatie in de jeugd bibliotheek. Daarnaast denkt zij na over een mogelijk experiment – het uitwerken van een associatieve ‘mindmap’ met kinderen waarin beeld, geluid, dans, text etc elkaar doorkruisen: dit ook om het denken over de meervoudige intelligenties te verdiepen.

1 opmerking:

Pam zei

Ik vond dit bezoek inspirerend, omdat Marieke borrelt van de goede ideeën en niet kan wachten om het allemaal ook te gaan doen. Dit gaat ongetwijfeld een hele leuke jeugdbibliotheek opleveren voor IJmuiden!